SSQ – Playback

Jakiś czas temu widziałem dziwny film. Nazywał się „Beyond the Black Rainbow” i był totalnie zrytym s-f, nastawionym bardziej na wprowadzenie widza w synestetyczny trans i zaoferowanie mu niecodziennych doświadczeń niż wciąganie fabułą (którą sprowadzono do niezbędnego minimum). Najlepiej jednak zapamiętałem z niego głębokie zakorzenienie w popkulturze lat osiemdziesiątych. Przyznaję, trochę trudno było wysiedzieć, ale gdy dobrnąłem wreszcie do napisów końcowych, wiedziałem, że było warto. Dla samej piosenki:

Uroczo cukierkowe syntezatory, pozostający w pamięci głos wokalistki, no i ta niezamierzona przepowiednia nastania czasów najpopularniejszej grupy hakerskiej świata. Zakochałem się od razu, czym prędzej więc zacząłem zgłębiać temat – i podaję dalej, bo przecież miłość w pojedynkę to żadna frajda.

Jeśli nie kojarzycie SSQ, to może słyszeliście o Stacey Q. Kalifornijska gwiazdka miała w drugiej połowie lat osiemdziesiątych parę przebojów – największe z nich do „Two of Hearts” i „We Connect”. Otóż zanim Stacey zaczęła występować pod własnym pseudonimem, nagrała płytę z zespołem SSQ. Zmiana szyldów czysto kosmetyczna, bo na pierwszych dwóch „solowych” płytach towarzyszyli jej dokładnie ci sami muzycy. Z kolei nazwa SSQ też nie była pierwsza – pierwotnie kapela nazywała się po prostu Q – na cześć postaci z Bonda. Odezwał się jednak niejaki Quincy Jones i oburzył, że tylko on jeden może się ukrywać w muzycznym biznesie pod literką Q. Mamy więc SSQ i płytę „Playback”.

Już od pierwszych dźwięków słychać, z czym będziemy mieli do czynienia. „Synthicide”, „Big Electronic Beat” (notabene najbardziej przebojowe kawałki w tym i tak czepiającym się człowieka zestawie), „Walkman On” – tytuły mówią same za siebie. Synthpop lat osiemdziesiątych w najlepszym wydaniu. Raz bardziej w stronę „synth” – jak w otwierającym płytę „Synthicide” z elektronicznym echem, raz bardziej w stronę „pop” – jak w pełnej tęsknoty melodii „Screaming in My Pillow”. Czasem co prawda słychać gitary (oraz męski wokal w tle – vide „Jet Town”), ale to keyboardy stanowią główny budulec brzmienia SSQ, o czym przekonuje chociażby instrumentalny „Clockwork”. W tym kawałku brakuje jednak wyraźnie głosu Stacey, która potrafi i niepokoić (jak we wspomnianym „Anonymous”), i wzruszać swoimi wyznaniami, by jej ukochany odegrał na nowo swoje uczucie (tytułowy „Playback”), i uwodzić nieprzyzwoitymi słowami w „N’Importe Quoi” (tak naprawdę nie wiem, o czym ona tam śpiewa, ale po francusku wszystko brzmi nieprzyzwoicie).

O tym, że poza chwytliwymi melodiami i słodyczą syntezatorów jest w tej muzyce coś mrocznego, najlepiej niech świadczy fakt, że dwa lata po wydaniu debiutanckiego albumu, SSQ zostało zaproszone do nagrania dwóch utworów na ścieżkę dźwiękową czarnej komedii „The Return of the Living Dead”. Pierwszy z nich, „Trash’s Theme”, to właśnie uwypuklenie tego, co w dźwiękach SSQ najmroczniejsze. Brzmi trochę jak soundtracki Carpentera z jego filmów. Z kolei „Tonight (We’ll Make Love Until We Die)” to już ich typowy hicior pełną gębą.

Niestety, w 1986 roku SSQ grało już pod dyktando swojej pragnącej sukcesu wokalistki i choć na płycie „Better Than Heaven” wciąż nie brakuje sympatycznych kawałków w ejtisowym stylu, próżno już tam szukać klimatu, unoszącego się znad „Playback”. Co ciekawe, w 2010 roku Stacey Q zapowiedziała na swojej EP-ce „Going Goth”, że planuje powrót SSQ. Czy będzie to oznaczać powrót do dawnej świetności, czy tylko chęć podczepienia się pod etykietkę, która w międzyczasie zdążyła obrosnąć kultem? Coś mi podpowiada, że to drugie, ale poczekamy, usłyszymy.

Natomiast jeśli kogoś jeszcze nie przekonałem, teledysk na zachętę:

The following two tabs change content below.

rajmund

Lokalny Ojciec Dyrektor, gramatyczny nazista, ejtisowy cyborg, wcale nie hipster. Jarają go szczególnie cyberpunki, rudości, macki, ejtisy i szeroko pojęta elektronika. Bez muzyki umiera, w ciszy wariuje, a jak jeszcze w pobliżu nie ma wi-fi...

0 komentarzy do "SSQ – Playback"Dodaj swój →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *